Mój urolog – portal urologiczny » Krótkie wędzidełko

Krótkie wędzidełko

Definicja i objawy:

Wędzidełko jest fałdem skórnym położonym  na spodniej stronie żołędzi pomiędzy żołędzia i napletkiem. Krótkie wędzidełko występuje u około 5% mężczyzn. W trakcie zsuwania napletka z żołędzi prącia wędzidełko, które jest  zbyt krótkie napina się powodując dolegliwości bólowe i dyskomfort. Objawy są szczególnie nasilone w trakcie erekcji, podczas której krótkie wędzidełko może powodować brzuszne skrzywienie/pociąganie żołędzi. Ból, dyskomfort i skrzywienie utrudniają współżycie.

Naderwanie wędzidełko- co robić?

W trakcie stosunku lub masturbacji może dojść do zerwania wędzidełka. Pojawia się nagły ból i krwawienie (wędzidełko jest dobrze unaczynione). W większości przypadków naderwanie jest niewielkie, a krwawienie ustaje po delikatnym uciśnięciu. Rana zazwyczaj goi się samoistnie. Ranę należy utrzymywać w czystości.  Zaleca się wtedy zaprzestanie stosunków i masturbacji do czasu wygojenia ok. 2 tygodnie. W przypadku utrzymującego się krwawienia należy skonsultować się z lekarzem- może być konieczne założenie szwów chirurgicznych i wykonanie plastyki wędzidełka.

Leczenie krótkiego wędzidełka

Leczeniem polega na wykonaniu plastyki wędzidełka (frenuloplastyka)

Zabieg  jest wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Trwa ok. 10-15min. Lekarz znieczula okolicę wędzidełka podając podskórnie lek znieczulający. Następnie przecina krótkie wędzidełko i wykonuje plastykę, zszywając ranę szwami wchłanianymi.

W większości przypadków plastykę wędzidełka wykonuje się w ramach chirurgii jednego dnia, pacjent po zabiegu wychodzi do domu. Zalecenia obejmują codzienną pielęgnację rany przy pomocy wody z mydłem i środków antyseptycznych. Część lekarzy zaleca stosowanie przez kilka dni maści z antybiotykiem. Nie należy moczyć rany- przez pierwsze dni zaleca się raczej prysznic niż kąpiele. Należy zaprzestać stosunków i masturbacji przez okres 3-4 tyg. do pełnego wygojenia rany. Po zabiegu może wystąpić krwawienie, zazwyczaj niewielkie. Uciśnięcie miejsca gazikiem zazwyczaj powoduje ustanie krwawienia i nie wymaga interwencji lekarskiej. Utrzymujący się obrzęk lub infekcja wymaga konsultacji lekarskiej. Szwy chirurgiczne ulegają rozpuszczeniu w ciągu kilku tygodni.

dodał: Mojurolog.pl, 08-07-2013, kategorie: Choroby