Mój urolog – portal urologiczny » Leczenie torbieli nerek: punkcja i opróżnienie torbieli

Punkcja jest jedną z metod leczenia torbieli nerek. Należy podkreślić, że sama obecność  torbieli w nerce nie jest wskazaniem do leczenia. Do punkcji lub innych metod leczenia kwalifikuje się pacjentów, u których torbiel wywołuje objawy np. dolegliwości bólowe, ucisk i zaleganie moczu w nerce, nadciśnienie, wtórną infekcję.

Zabieg wykonywany jest w ramach urologii jednego dnia, w znieczuleniu miejscowym (lek  wstrzykuje znieczulając skórę i tkanki położone głębiej). Nie wymaga specjalnego przygotowania.

Podczas zabiegu pacjent leży na boku. Po odkażeniu skóry lekarz podaje znieczulenie. Następnie przy pomocy USG lokalizuje torbiel w nerce i obserwując ruch igły na monitorze nakłuwa skórę i leżącą głębiej torbiel. Kolejnym krokiem jest opróżnienie torbieli  z płynu przy pomocy wprowadzonej wcześniej igły i strzykawki. Po opróżnieniu torbieli igłę usuwa się i przykleja jałowy opatrunek.

Punkcja torbieli nerki - widok w USG

Punkcja torbieli nerki – widok w USG

W zależności od wielkości torbieli ilość płynu waha się od kilkudziesięciu do kilkuset mililitrów.

W niektórych ośrodkach do wnętrza torbieli podaje się różne substancje, których zadaniem jest wywołanie odczynu zapalnego i „sklejenie„ ścian torbieli- ma to zapobiegać nawrotom.

W niektórych przypadkach po nakłuciu do wnętrza torbieli wprowadza się dren (cienka plastikowa rurka), który usuwa się po kilku dniach. Dren pozwala na wypływ tworzącego się płynu.

Powikłania  są rzadkie i obejmują głównie krwawienie do torbieli i infekcję.

Kontrola zabiegu obejmuje wizytę w Poradni Urologicznej oraz kontrolne USG układu moczowego.

dodał: Mojurolog.pl, 28-11-2013, kategorie: Bez kategorii