Mój urolog – portal urologiczny » Mięsko cewkowe

Mięsko cewkowe jest  łagodną  zmianą występującą w obrębie ujścia zewnętrznego cewki moczowej. Dotyczy zazwyczaj  kobiet po menopauzie, rzadko występuje w młodszym wieku.  U mężczyzn opisano  tylko kilka przypadków.

Objawy:

Ma postać  żywo czerwonego guzka, wrażliwego na dotyk i z tendencją do krwawień. Zmiana jest zazwyczaj niewielka, ale czasem może osiągać nawet  1-2cm. Zazwyczaj jest bezobjawowe i  rozpoznawane jest  przypadkowo podczas badania lekarskiego. W innym przypadkach może wystąpić ból, trudności z oddawaniem moczu, krwawienie lub plamienie.

Dlaczego powstaje?

Za przyczynę powstawania uznaje się niedobór estrogenów związany przekwitaniem, przebyte stany zapalne gruczołów przycewkowych  i przewlekły stan zapalny powodujący  obrzmienie i wynicowanie  śluzówki zapalnie zmienionego  odcinka  cewki moczowej . W rzadkich przypadkach może ulec zezłośliwieniu.

Rozpoznanie:

Mięsko cewkowe rozpoznaje się oglądając ujście cewki moczowej, w wątpliwych przypadkach zmianę wycina się i poddaje badaniu histopatologicznemu.

Leczenie:

Leczeniem z wyboru jest  leczenie zachowawcze obejmujące  leki  przeciwzapalne i preparaty estrogenoweoraz nasiadówki.

Do leczenia chirurgicznego kwalifikowane są pacjentki u których:

-mięsko jest dużych rozmiarów i daje objawy

-leczenie zachowawcze nie przynosi oczekiwanych rezultatów

-nie można postawić pewnej diagnozy

-istnieje podejrzenie zmiany złośliwej

Choroby mogące „udawać”  mięsko cewkowe:

W rzadkich przypadkach pod postacią zmiany przypominającej  mięsko cewkowe mogą „ukrywać się” inne choroby m.in. czerniak cewki moczowej czy gruźlica.

Opracowano na podstawie:

1.Venyo A . Urethral Caruncles: A Review of the Literature . WebmedCentral UROLOGY 2012;3(6):WMC003454

2. Sajadi K P, Kim E D. Urethral Caruncle treatment &Management  emedicine 2011 Aug 15

3.Turkeri, L., Simsek, F., Akdas, A. (1989). Urethral Carunclein an unusual location occurring in pre-pubertal girls. Eur Urol, 16(2): 153-4.

dodał: Mojurolog.pl, 08-07-2013, kategorie: Choroby