Mój urolog – portal urologiczny » PCNL- usuwanie kamieni nerkowych przez przetokę wykonaną przezskórnie

PCNL jest jedną z metod operacyjnego leczenia kamicy nerkowej. Jest to metoda endoskopowa. Operacja polega na wykonaniu niewielkiego nacięcia skóry (ok. 1-1,5cm)  i wytworzeniu przetoki nerkowej (kanału łączącego wnętrze nerki ze skórą) przez którą do nerki wprowadza się nefroskop (układ optyczny) oraz narzędzia (laser, sonotroda, litotryptor), a następnie kruszy kamień i usuwa jego fragmenty.

PCNL jest zabiegiem skomplikowanym, wymagającym od lekarza dużych umiejętności i zaangażowania.

Pacjent decydujący się na PCNL powinien liczyć się z tym, że w trakcie zabiegu może zaistnieć konieczność przerwania procedury i wykonania operacji otwartej (klasycznej). W niektórych przypadkach (rozległa kamica, twarde złogi) PCNL może składać się z kilku etapów (kilku zabiegów PCNL). W pojedynczych przypadkach lekarz, ze względu dobro pacjenta, może odstąpić  od kontynuowania operacji (np. ze względu na krwawienie).

Wskazania do PCNL:1

-usuwanie kamieni nerkowych o śr. >20mm

-usuwanie kamieni o śr. >15mm położonych w dolnym biegunie nerki (lub mniejszych jeśli istnieją dodatkowe niekorzystne czynniki anatomiczne)

Przeciwskazania:2

-aktywne zakażenie układu moczowego

-zaburzenia krzepnięcia krwi

-podejrzenie nowotworu nerki

-ciąża

-atypowe położenie jelit  (po przebytych operacjach nerek i j. brzusznej)

Znieczulenie:

PCNL wykonywany jest najczęściej w znieczuleniu ogólnym (narkoza)lub znieczuleniu zewnątrzoponowym nazywanym potocznie przez pacjentów ”znieczuleniem w plecy”. Możliwe jest  również wykonanie PCNL w znieczuleniu miejscowym.

Przebieg operacji:

PCNL  wykonywany jest pod osłoną antybiotykową  i składa się z kilku etapów:

Etap I: Założenie cewnika moczowodowego.

Pacjent układany jest na plecach w pozycji ginekologicznej z nogami opartymi na podpórkach.  Przez cewkę moczową do moczowodu i nerki wprowadzany jest cewnik moczowodowy. Jest to cienka rurka,  przez którą  do nerki podawany  jest kontrast celem uwidocznienia w RTG kielichów nerkowych i miedniczki.  Podanie kontrastu umożliwia nakłucie nerki pod kontrolą RTG i wytworzenie kanału roboczego dla narzędzi.

ETAP II: Nakłucie układu kielichowo-miedniczkowego nerki i wytworzenie kanału roboczego

Pacjent ułożony zostaje na brzuchu (klasycznie) lub na plecach w zależności od preferencji osoby wykonującej zabieg. Urolog pod kontrolą RTG lub USG nakłuwa nerkę przy pomocy igły. Następnie przez światło igły wprowadza do nerki tzw. drut wiodący i usuwa igłę. Przy pomocy drutu wiodącego i specjalnych rozszerzadeł o rosnącej średnicy wytwarzany jest tzw. kanał roboczy. Istnieje kilka technik wytwarzania kanału roboczego.

ETAP III: Kruszenie i usunięcie kamienia

Przez wytworzony kanał do nerki wprowadzony zostaje nefroskop.  Jest to podłużne narzędzie wyposażone w układ optyczny pozwalający na obserwację wnętrza nerki  i  lokalizację kamienia.

Nefroskop posiada kanał roboczy, przez który do wnętrza nerki wprowadza się narzędzia służące do rozkruszenia ( włókno lasera, sonotrodę, litotryptor) i usunięcia fragmentów kamienia.

Po usunięciu kamienia w nerce pozostawia się tzw. dren nefrostomijny przez który wypływa część moczu oraz mogą ewakuować się pozostałe w nerce fragmenty rozkruszonego kamienia.  Do pęcherza moczowego wprowadza się cewnik moczowy. Często również oprócz nefrostomii i cewnika pęcherzowego pozostawia się na 1-2 dni cewnik moczowodowy- założony w I etapie .

PCNL z napisami ost

IS_kamień w PCNL

Kamień w nerce- widok przez nefroskop

Przebieg pooperacyjny:

Pobyt  trwa zazwyczaj kilka dni . Pacjent otrzymuje kroplówki i leki przeciwbólowe. Antybiotykoterapia wdrażana jest w przypadku infekcji. W 1-2 dobie usuwa się cewniki pęcherzowy i moczowodowy. Nefrostomia usuwana jest  w trakcie hospitalizacji lub ambulatoryjnie.

Powikłania:

PCNL jak każda operacja wiąże się z ryzykiem komplikacji i powikłań . Związane są one głównie z nakłuciem nerki, wytworzeniem kanału roboczego i manipulacjami podczas kruszenia kamieni.

Do najczęstszych powikłań należą:2,3

-krwawienie wymagające przetoczenia krwi (0-20%)

-gorączka (0-20%)

-posocznica (0,3-1,1%)

-uszkodzenie jelita grubego (0,2-0,8%)

-uszkodzenie narządów wewnętrznych sąsiadujących z nerką (0-1,7%)

-uszkodzenie opłucnej (2,3-3,1%)

-zgon w okresie okołooperacyjnym(0-0,3%)

Powyższy opis PCNL przedstawia zabieg wykonywany metodą tradycyjną przy pomocy sztywnego nefroskopu. W ostatnich latach coraz częściej stosuje się różne modyfikacje PCNL obejmujące wykorzystanie giętkich narzędzi i nefoskopów oraz sposobów wytwarzania kanału roboczego.

Jedną z takich metod jest mini-PNL. Zabieg wykonywany jest przy pomocy zminiaturyzowanych narzędzi z jednego lub kilku nakłuć nerki.

1.Banaczyk B. Przezskórna nefrolitotrypsja, Przegląd Urologiczny 2012/3 (73) str.27-29.

2.Türk C., Knoll T., Petrik A., Sarica K., Skolarikos A., Straub M., Seit C., Guidelines on Urolithiasis, European Association of Urology 2013 str. 31-33

3. Michel M. S. ,Trojan L., Rassweiler J.J., Complications in Percutaneous Nephrolithotomy, European Urology 51 (2007) 899–906

dodał: Mojurolog.pl, 06-12-2013, kategorie: Leczenie