Mój urolog – portal urologiczny » Objawy raka nerki

Aktualnie dzięki zwiększeniu dostępności do badań obrazowych (USG, KT, MRI) ponad 50% przypadków raka nerki rozpoznawanych jest przypadkowo w trakcie diagnostyki z przyczyn innych niż urologiczne.1-3 Stopień zaawansowania tak rozpoznanych guzów jest zazwyczaj niższy od przypadków objawowych.

Rak nerki przez długi czas może mieć skryty charakter i nie dawać żadnych objawów.  Objawy mogą być związane ze wzrostem miejscowym nowotworu, krwawieniem, zespołami paranowotworowymi lub przerzutami odległymi.

Najczęstszym objawem raka nerki jest krwiomocz- objaw ten może występować tylko okresowo.

Klasyczna triada objawów (krwiomocz, ból okolicy lędźwiowej i wyczuwalny w badaniu brzucha guz) obecnie występuje rzadko (6-10%) i świadczy o zaawansowaniu choroby.4

Każdy przypadek krwiomoczu, nawet pojedynczy epizod, powinien być dalej diagnozowany.

Mogą występować objawy niespecyficzne takie jak utrata masy ciała, gorączka czy nocne poty.

Zespoły paranowotworowe to zespół objawów występujących w przebiegu raka nerki u 1/3 pacjentów (ale także w przebiegu innych nowotworów).5 Objawy  wynikają z zaburzeń narządów i układów, które nie stanowią pierwotnego umiejscowienia nowotworu – nie są bezpośrednio zajęte przez nowotwór.

Najczęściej przyczyną jest nieprawidłowe wydzielanie różnych substancji przez komórki nowotworowe, które wywołują w organizmie chorego  zaburzenia metaboliczne i hormonalne prowadząc do wystąpienia określonych objawów.

Do najczęstszych zespołów paranowotworowych w raku nerki należą:

-nadciśnienie tętnicze

-wyniszczenie

-utrata masy ciała

-gorączka

-neuromiopatia

-skrobiawica

-podwyższone OB (czasami trzycyfrowy)

-niedokrwistość

-zaburzenia czynności wątroby

-podwyższony poziom wapnia w surowicy (wytwarzanie przez komórki guza substancji podobnej do parathormonu)

-nadmierna ilość czerwonych krwinek (zwiększone wytwarzaniem erytropoetyny przez nerkę)

Około 30% chorych na raka nerki w momencie rozpoznania  ma przerzuty odległe, które najczęściej lokalizują się w:6

-płucach (50-60%)

-kościach (30-40%)

-wątrobie (30-40%)

-węzłach chłonnych (30-40%)

-nadnerczach (20%)

-drugiej nerce (10%)

-mózgu (5%)

Bibliografia :

1. Volpe A, Jewett MAS. The natural history of small renal masses. Nature Clinical Practice Urology 2005 2(8) 384-390.

2. Martinez-Pineiro L, Maestro MA Challenging the EAU Guidelines: Role of Biopsy and Management of Small Renal Tumours. European Urology Suplements 9 (2010) 450-453

3. Thomas AA, Campbell SC Small renal masses: Toward more national treatment.

Cleveland Clinic Journal of Medicine 2011 78(8) 539-547.

4. Ljungberg B., Cowan N., Hanbury D.C.,Hora M., Kuczyk M.A., Merseburger A.S., Mulders P.F.A., Patard J-J., Sinescu I.C. Guidelines on Renal Cell Carcinoma. EAU 2010

5. Palapattu G.S., Kristo B., Rajfer  J., Paraneoplastic Syndromes in Urologic Malignancy: The Many Faces of Renal Cell Carcinoma, Reviews In Urology, Vol. 4 No. 4 2002  s.163-170.

6. Griffin N., Gore M.E., Sohaib S.A., Imaging in Metastatic Renal Cell Carcinoma,  AJR 2007; 189: 360–370

dodał: Mojurolog.pl, 01-09-2013, kategorie: Bez kategorii