Mój urolog – portal urologiczny » Rak pęcherza- czynniki ryzyka i profilaktyka

Czynniki ryzyka

·Palenie tytoniu

Odpowiada za 60% przypadków raka u mężczyzn i 30% u kobiet. Palenie tytoniu zwiększa ryzyko zachorowania trzykrotnie.

·Narażenie zawodowe na substancje rakotwórcze

20-27% przypadków raka pęcherza wiąże się z narażeniem zawodowym, głównie na aminy aromatyczne. Są to  związki chemiczne stosowane w różnych gałęziach przemysłu m.in. w drukarstwie, obróbce żelaza i aluminium, produkcji farb , lakierów, przetwórstwie gazu, ropy naftowej.

·Przewlekły stan zapalny pęcherza moczowego/przewlekłe infekcje układu moczowego

Przewlekły stan zapalny wywołany infekcją, ciałem obcym lub kamicą pęcherza zwiększa ryzyko zachorowania.

·Radioterapia (naświetlania)

Przebyte naświetlania miednicy (np. z powodu raka szyjki macicy lub raka prostaty) zwiększają ryzyko rozwoju nowotworu. Rak pęcherza potrzebuje czasu by się rozwinąć dlatego największe ryzyko występuje u pacjentów napromienianych w młodym wieku.

·Chemioterapia cyklofosfamidem (lek stosowanym m.in. w chorobach autoimmunologicznych, przygotowaniu biorców szpiku) zwiększa ryzyko zachorowania.

·Przewlekły stan zapalny pęcherza/Przewlekłe infekcje ukł. moczowego

·Wywiad rodzinny- pacjenci, których krewni pierwszego stopnia zachorowali na raka pęcherza.

·Wiek- ryzyko zachorowania rośnie wraz z wiekiem. Najczęściej chorują pacjenci po 60 r.ż. Rak pęcherza u pacjentów <40r.ż. występuje rzadko (0,02-0,1%)

Profilaktyka

Działania profilaktyczne obejmują głównie zaprzestanie palenia tytoniu, unikanie narażenia na substancje rakotwórcze oraz stosowanie diety bogatej w owoce i warzywa, które są bogatym źródłem antyoksydantów.

1.Polska Unia Onkologii. Zalecenia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w nowotworach złośliwych-2013r. Rak Pęcherza moczowego s.353-368.

2.Alan J. Wein, Louis R. Kavoussi et al. Campbell-Walsh Urology. – 10th ed. Chapter 80  Urothelial Tumors of the Bladder

3.Nargund V.H., Raghavan D., Sandler M. Howard, Urological  Oncology,  Springer 2008

4. Babjuk  M., Burger  M., Zigeuner R., Shariat S., Van Rhijn B., Compérat E., Sylvester R., Kaasinen  E., Böhle A. ,  Palou J., Rouprêt M., Guidelines on Non-muscle-invasive Bladder Cancer (TaT1 and CIS), EAU 2013.

dodał: Mojurolog.pl, 27-08-2013, kategorie: Choroby