Mój urolog – portal urologiczny » Objawy raka pęcherza moczowego

Objawy raka pęcherza moczowego

•        Krwiomocz:

Najczęstszym objawem, który sprawia, że pacjenci zgłaszają się do lekarza jest pojawienie się krwi w moczu, szczególnie ze skrzepami.1  Najczęściej  krwiomocz jest niebolesny i nie towarzyszą mu inne objawy. W wielu przypadkach krwinki wykrywane są tylko w badaniu ogólnym moczu, gdy krew nie jest jeszcze widoczna w moczu gołym okiem.

Krwiomocz może mieć różne nasilenie, od nieznacznego „różowego” zabarwienia aż po oddawanie krwistego moczu w kolorze czerwonego wina. Masywny krwiomocz często prowadzi do gromadzenia się w świetle pęcherza skrzepów krwi blokując odpływ moczu i doprowadzając do jego zatrzymania – jest to tzw. tamponada pęcherza.

Każdy przypadek krwiomoczu wymaga konsultacji lekarskiej i wyjaśnienia jego przyczyny, nawet jeśli wystąpił tylko raz.

W przebiegu raka pęcherza krwiomocz może występować okresowo. Ilość krwi w moczu nie ma związku ze stopniem zaawansowania nowotworu.2

Krew w moczu może występować także w przebiegu innych chorób urologicznych m.in. w kamicy moczowej, rozroście prostaty, infekcjach ukł. moczowego.

•      Objawy podrażnienia pęcherza:

Objawy tj. bolesne parcia na pęcherz, częste oddawanie moczu czy nawracające infekcje układu moczowego wymagają pogłębionej diagnostyki, gdyż mogą towarzyszyć chorobie nowotworowej pęcherza. Poszczególne objawy występują także w innych schorzeniach urologicznych m.in. w infekcji, kamicy moczowej, rozroście prostaty, pęcherzu nadreaktywnym, śródmiąższowym zapaleniu pęcherza i innych.

1. Babjuk  M., Burger  M., Zigeuner R., Shariat S., Van Rhijn B., Compérat E., Sylvester R., Kaasinen  E., Böhle A. ,  Palou J., Rouprêt M., Guidelines on Non-muscle-invasive Bladder Cancer (TaT1 and CIS), EAU 2013.

2.Polska Unia Onkologii. Zalecenia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w nowotworach złośliwych-2013r. Rak Pęcherza moczowego s.353-368.

dodał: Mojurolog.pl, 27-08-2013, kategorie: Bez kategorii