Mój urolog – portal urologiczny » Skręt jądra

Skręt jądra

Jest stanem ostrym, wymagającym natychmiastowej interwencji urologicznej. Opóźnienie  w rozpoznaniu i leczeniu może spowodować martwicę jądra i konieczność jego usunięcia. Każdy nagły ból jądra i obrzęk moszny powinien być traktowany jako potencjalny skręt jądra do czasu jego wykluczenia.  Jeśli leczenie zostanie podjęte w ciągu pierwszych 6 godzin istnieje duża szansa na uratowanie jądra.

Skręt jądra może wystąpić w każdym wieku. Najczęściej jednak występuje u noworodków i w wieku 12-18lat. Ryzyko obustronnego skrętu jądra (jednoczasowo lub w odstępie czasu) wynosi 2%.1

Czynniki predysponujące:

1. Wada anatomiczna wywołana zbyt wysokim przyczepem osłonki pochwowej jądra.
  2. Nadmierna ruchomość jądra w osłonkach
  3. Niezstąpienie jądra

Mechanizm skrętu:

Skręt jądra wystepuje gdy powrózek nasienny obraca się  wokół własnej osi w w wyniku nagłego skurczu mięśnia dźwigacza jądra- typowo w kierunku od zewnątrz do przyśrodka. Do skrętu często dochodzi podczas uprawiania sportu, urazu, a także podczas snu.2

Początkowo dochodzi do utrudnienia odpływu żylnego z jądra,  pojawia zastój krwi w jądrze, obrzęk i przekrwienie doprowadzając ostatecznie do zawału krwotocznego i martwicy.

Objawy:

Głównym objawem jest nagły silny ból jądra, mogący promieniować do pachwiny i podbrzusza. Mogą występować nudności, wymioty, podwyższona temperatura. Dolegliwości bólowe bywają tak silne, że mogą doprowadzić do zapaści ze spadkiem ciśnienia krwi. Moszna po stronie objętej skrętem jest zaczerwieniona, ucieplona i obrzęknięta, a jądro uniesione wysoko w kierunku podbrzusza i silnie bolesne przy dotyku i próbie uniesienia.

Diagnostyka:

W większości przypadków obejmuje głównie:

1.Wywiad i badanie moszny

2. Badanie USG moszny z oceną przepływów naczyniowych- przy całkowitym skręcie brak ukrwienia jądra.

3. Operacja zwiadowcza(rewizja moszny)- jest ważnym zabiegiem diagnostycznym i leczniczym. W przypadku wątpliwości diagnostycznych należy dokonać rewizji,  gdyż przedłużająca się diagnostyka w przypadku skrętu zmniejsza szanse na uratowanie jądra i zwiększa ryzyko uszkodzenia komórek nabłonka płciowego odpowiedzialnego za produkcję plemników.

Leczenie:

Leczeniem z wyboru jest otwarcie moszny poprzez jej wzdłużne nacięcie, wypreparowanie jądra z osłonek i „odkręcenie” skręconego powrózka nasiennego. Następnie jądro umocowuje się mosznie przy pomocy szwów chirurgicznych. W przypadku stwierdzenia martwicy jądra jądro należy usunąć.

W części przypadków w trakcie badania udaje się ręcznie odprowadzić jądro do prawidłowej pozycji, następnie po przygotowaniu jądro umocowuje się w mosznie podczas zabiegu.

1.  Kavoussi K.P., Costabile R.A., Practical Urology: Esential Principles and Practice, Chapter 23. Disorders of Scrotal Contents: Orchitis, Epididymitis, Testicular Torsion, Torsion of the Appendages, and Fournier’s Gangrene. Str.314

2.Thüroff  J., Diagnostyka różnicowa w urologii, PZWL 1998, str. 172-173

dodał: Mojurolog.pl, 08-07-2013, kategorie: Choroby