Mój urolog – portal urologiczny » Zapalenie jądra

Zapalenie jądra:

Przyczyny:

Najczęstszą przyczyną jest infekcja:1

-u mężczyzn <35r.ż najczęściej spowodowana przez drobnoustroje przenoszone drogą płciową takie jak Chlamydia czy Neisseria Gonorrhoeae (wywołująca rzeżączkę).

- u mężczyzn >35 r.ż. za najczęstszą przyczynę uznaje się bakterie jelitowe t.j. Escherichia coli, Enterococcus feacalis

Infekcją sprzyjają wady anatomiczne układu moczowego (zwężenia cewki moczowej, rozrost prostaty), a także zabiegi urologiczne- cewnikowanie, biopsja prostaty, leczenie endoskopowe.

Do innych przyczyn należą infekcje wirusowe (m.in. wirus świnki) oraz stosowanie niektórych leków (amiodaron)

Objawy:

Głównym objawem jest narastający ból jadra, promieniujący często do pachwiny i podbrzusza. Jądro powiększa się ,jest twarde i  bolesne przy dotyku. Skóra moszny napięta, zaczerwieniona i wygładzona. Może wystąpić gorączka. Uniesienie jądra u większości pacjentów przynosi ulgę.

Zapalenie jądra często poprzedzają objawy infekcji układu moczowego: częste oddawanie moczu, pieczenie cewki moczowej, trudności w oddawaniu moczu czy podwyższona temperatura.

Do infekcji i zapalenia jądra dochodzi najczęściej drogą wstępującą z układu moczowego.

Rozpoznanie opiera się na:

-dokładnym wywiadzie, szczególnie pod kątem możliwości nabycia infekcji drogą płciową (przypadkowe kontakty seksualne, nowa partnerka, homoseksualizm etc.).

-charakterystycznych objawach

-badaniu  dotykiem

-badaniach obrazowych (USG z oceną unaczynienia jądra)

- wykluczeniu innych przyczyn dolegliwości- w szczególności wykluczenie skrętu jądra

Leczenie:

Jest najczęściej empiryczne  i dopasowanego pod kątem podejrzewanego drobnoustroju.2

Obejmuje antybiotykoterapię oraz leczenie przeciwzapalne i przeciwbólowe. Zaleca się stosowanie specjalnej opaski mosznowej (suspensorium), której zadaniem jest uniesienie i odciążenie moszny. Wskazany  jest oszczędzający tryb życia i odpoczynek w pozycji leżącej.

Powrót jądra do prawidłowej wielkości i konsystencji może trwać nawet kilka tygodni. Należy także dążyć do usunięcia czynników, które sprzyjają infekcji (wady anatomiczne układu moczowego, kamica itp.)

Powikłaniem zapalenia jądra może być  wytworzenie się ropnia jądra.3 W takim przypadku leczenie odbywa się w szpitalu i polega na nacięciu i drenażu zbiornika ropy oraz intensywnym leczeniu zachowawczym, w części przypadków konieczne jest usunięcie jądra.

1.       Walker P., Wilson J., Wytyczne postępowania w zapaleniu jądra i najądrza. Tłumaczenie Kania A., Medycyna Praktyczna 5/2003, str. 127-131 i 136.

2.        Kavoussi K.P., Costabile R.A., Practical Urology: Esential Principles and Practice, Chapter 23. Disorders of Scrotal Contents: Orchitis, Epididymitis, Testicular Torsion, Torsion of the Appendages, and Fournier’s Gangrene. Str.309

3.       Thüroff  J., Diagnostyka różnicowa w urologii, PZWL 1998, str. 280

dodał: Mojurolog.pl, 08-07-2013, kategorie: Choroby