Krew w nasieniu (hematospermia)

Pojawienie się krwi w nasieniu  to stosunkowo częsty problem. Przyczyna może znajdować się na każdym odcinku -od jądra aż po ujście zewnętrzne cewki moczowej na żołędzi. Nasilenie objawów jest różne – od drobnych żyłek , poprzez brunatne ,aż po krwiste zabarwienie nasienia.

W większości przypadków przyczyną jest stan zapalny lub infekcja (szczególnie u mężczyzn <40 r. ż )  i ustępuje spontanicznie w ciągu kilku tygodni.

Nie mniej jednak każdy taki przypadek wymaga konsultacji lekarskiej, w szczególności w przypadku pacjentów >40r.ż.

W ok. 70% przypadków nie udaje się ustalić przyczyny .

Do schorzeń, które mogą objawiać się obecnością krwi w nasieniu należą:

– zmiany zapalne  i infekcje (zapalenie prostaty, pęcherzyków nasiennych, jądra i najądrza, cewki moczowej)

– nowotwory: prostaty, jądra, najądrza  i guzy pęcherzyków nasiennych

– inne schorzenia prostaty: torbiele, drobne złogi, poszerzone naczynia żylne prostaty

– choroby przenoszone drogą płciową

– zaburzenia rozwojowe(poszerzenie żył w odcinku sterczowym, torbiel łagiewki sterczowej, torbiel przewodu Millera)

– gruźlica moczowo-płciowa

– amyloidoza

– uraz

– nadciśnienie złośliwe

– zaburzenia czynności  wątroby

– przebyta biopsja prostaty, radioterapia  narządów miednicy

Badanie obejmuje dokładny wywiad, badanie fizykalne, badanie prącia i jąder, badanie prostaty przez odbyt (badanie per rectum),  badanie ogólne moczu, posiew nasienia, oznaczenie poziomu PSA, badania obrazowe. Dobór badań dodatkowych uzależniony jest  od wieku pacjenta i podejrzewanej przyczyny.

Opracowano na podstawie:

1. Akhter W., Khan F., Chinegwundoh F. Should every patient with hematospermia be investigated? A critical review, Central European Journal of Urology 1/2013  79-82
  2. Thüroff , Diagnostyka różnicowa w urologii, PZWL 1998, str. 289-292

Krew w nasieniu (hematospermia)
Przewiń do góry